10 gratis tools voor je zoekwoordenonderzoek

Meer websitebezoekers binnenslepen? Doe eens een zoekwoordenonderzoek en ontdek naar welke informatie jouw doelgroep zoekt. Over die onderwerpen kun jij dan nog betere websiteteksten en blogs schrijven. Ik geef je een paar manieren en gratis tools voor je zoekwoordenonderzoek. ¡Vamos!

Ik gaf je al eens tips over op welke strategische plekken je zoekwoorden kunt verwerken. Maar dan heb je die woorden wel eerst nodig. Tijd voor zoekwoordenonderzoek.

Oftewel: wat zijn de woorden die je potentiële klant typt in de Google-zoekbalk? Er bestaan allerlei tools en manieren om die zoekwoorden te achterhalen. Voor die info moet je meestal wel betalen. Maar daar heb jij nu denk ik geen zin in.

Daarom hierbij een paar overwegend gratis varianten die jou kunnen inspireren tijdens je zoekwoordenonderzoek:

  1. Gebruik je eigen hoofd

  2. Vraag het je klanten

  3. Onderzoek je branche

  4. Google zelf

  5. Google Trends

  6. AnswerThePublic

  7. Google Analytics

  8. Google Search Console

  9. Ubersuggest

  10. SE Ranking proefversie

Na het inventariseren kies je uiteindelijk de beste zoektermen voor je content. Da’s weer een ander verhaal. Dus in dit blog gaat het nu alleen over zoekwoorden ontdekken (niet over zoekwoorden kiezen).

 
 

1. Gebruik je eigen hoofd

Denk zelf eens na over je onderwerp. Welke woorden komen bij je op? Wat zou jij zelf intypen in Google? Noteer dat. Ook de woordcombinaties, zinnen, synoniemen, meervoudsvormen en verkleinwoorden. Kost niks.

2. Vraag het je klanten

Het draait nu effe niet om jou, maar om je doelgroep. Welke woorden, woordcombinaties of zinnen zou jouw klant intypen in de Google-zoekbalk? Vraag het je klanten. Of denk eens terug aan de dingen die je ze hoort zeggen tijdens gesprekken. Je doelgroep gebruikt misschien hele andere termen dan jijzelf.

3. Onderzoek je branche

Neus door vakbladen, fora en websites van je concurrenten. Welke termen worden daar gebruikt om jouw product of dienst te omschrijven?

 
 

4. Google zelf

Open in je browser Google Chrome de incognitomodus (om je eigen zoekgeschiedenis erbuiten te houden) en typ een zoekterm in Google. Welke resultaten verschijnen er na jouw zoekopdracht en welke woorden gebruiken je concurrenten?

Probeer dit ook eens: typ 2 of 3 woorden in de Google-zoekbalk en zet er dubbele spaties tussen of achter. Dan verschijnen er nog meer voorgestelde zoektermen!

Helemaal onderaan de lijst zoekresultaten staan nog meer blauwe dikgedrukte termen die lijken op jouw zoekopdracht. Laat je inspireren.

Check Google.

 

Een extra spatie tussen of achter je zoekwoord in Google geeft je nog meer inspiratie.

 

Met Google Trends ontdek je welke zoekopdrachten populair zijn. Misschien kun je met je content ergens op inhaken. Heb je al zoekwoorden in je hoofd, dan kun je ze hier ook met elkaar vergelijken. Kun je het als makelaar bijvoorbeeld beter over ‘woning’ of ‘huis’ hebben? Google Trends toont je de populairste optie (spoiler: het antwoord is huis).

Check Google Trends.

6. AnswerThePublic

Een leuke optie als je je tijdens je zoekwoordenonderzoek wilt laten overladen met contentideeën. Typ je term in bij AnswerThePublic en deze tool vult ‘m aan. Je krijgt allerlei vragen en zoekwoorden te zien waar je in je content iets mee kunt. Er staat niet bij hoe vaak ze worden ingetypt, maar je komt zo wel op ideeën voor je blogs, social posts en websiteteksten.

Check AnswerThePublic.

 
 

7. Google Analytics

Misschien werk je al met Google Analytics om te zien welke van je websitepagina’s goed bezocht worden en door wie. Heb je een zoekfunctie op je website? Dan kun je in Google Analytics opzoeken welke woorden je bezoekers intypen in jouw zoekbalk. Online Marketing Agency legt je hier uit hoe je Site Search instelt in Google Analytics 4.

Naar welke informatie zoeken je bezoekers? Speel hierop in.

Check Google Analytics.

8. Google Search Console

Weten met welke zoekwoorden zoekers bij jou zijn beland? Die info haal je uit Google Search Console. Deze tool kun je gratis aan je Google-account koppelen (je moet wel effe wat instellingen doorlopen om je websitedomein toe te voegen).

In Google Search Console zie je bijvoorbeeld met welke zoekwoorden jouw website in de resultaten verschijnt. Sta je nog niet op positie 1 voor een gewenste zoekterm, dan kun je met nog betere SEO-proof content je vindbaarheid verbeteren. Ook krijg je een seintje als een websitepagina op mobiel niet lekker werkt, zodat je dat kunt oplossen.

Ik scoor zelf bijvoorbeeld al jaren lekker met een blog over hoe je een klantvriendelijke out-of-office-tekst schrijft. Mensen komen daar (vooral rond vakantieperiodes) na het zoeken op ‘klantvriendelijke out of office voorbeeld’.

Check Google Search Console.

9. Ubersuggest

Ubersuggest is een hele goede en populaire tool voor zoekwoordenonderzoek. Zoek op een keyword en je krijgt een lijst voorgestelde zoektermen inclusief het zoekvolume, hoe moeilijk het is om op een term te ranken, de advertentiekosten en je ziet populaire content van je concurrenten.

Het slechte nieuws: Ubersuggest is niet (meer) helemaal gratis. Met de betaalde versie krijg je meer resultaten te zien.

Check Ubersuggest.

 
Screenshot van zoekwoordentool Ubersuggest.
 

10. SE Ranking proefversie

Een heel overzichtelijke tool die ik zelf gebruik is SE Ranking.* Klein detail: SE Ranking is niet gratis (in 2023 vanaf 31,20 per maand), maar je kunt het wel 14 dagen gratis proberen.

Je krijgt bij hen tig SEO-tools in één (zoals zoekwoordenonderzoek, concurrentieonderzoek, backlinkchecker, SERP-checker, websiteaudit). Ik gebruik het vooral voor zoekwoordenonderzoek.

Typ in SE Ranking-zoekwoordenonderzoek een zoekterm en je krijgt onder andere te zien:

  • zoekvolume

  • moeilijkheidsgraad om met een term te scoren

  • vergelijkbare zoekwoorden

  • gerelateerde zoekwoorden

  • zoekintentie

  • organische zoekresultaten

  • cost per click (CPC)

  • meest populaire advertentie met het zoekwoord erin

Met die informatie over je branche kun je jouw website en vindbaarheid weer verder verbeteren.

Veel zoekplezier! :)

Hulp nodig met je SEO-teksten

Ik doe zelf geen zoekwoordenonderzoek meer voor klanten, maar ik kan je wel doorverwijzen. Heb je al zoekwoorden in huis, dan verwerk ik ze met alle liefde in je marketingteksten! Mail me en ik help je.

 
 

* In dit artikel staan affiliate links van SE Ranking. Als jij via die link SE Ranking koopt, krijg ik een kleine commissie. Merk jij verder niks van, je betaalt evenveel als normaal. Met je aankoop help je jouw eigen business én die van mij vooruit. Karmapunten! :)