4 soorten lettertypen om jouw boodschap te versterken

Misschien typ je jouw documenten standaard in Calibri, Times of Arial. Honderden beschikbare fonts in Word liggen stof te happen. Comic Sans gebruik je hopelijk sowieso nooit. En dat is helemaal prima. Maar wist je dat een lettertype de sfeer van je tekst kan bepalen? Voor die ene vergadernotitie is het font misschien niet zo van belang, maar bijvoorbeeld wel voor je website, brochure of e-mails.  

Een lettertype kan zelfs de conversie op je website verhogen. Dat heeft onder meer te maken met de duidelijkheid, aantrekkelijkheid, onderbewuste overtuiging of een bepaald gevoel dat iemand krijgt bij een lettertype.

Wat betreft die conversie: kies je een goed leesbaar lettertype en een redelijk grote lettergrootte, dan loods je de bezoeker makkelijker door je site heen. En sneller naar die downloadknop of dat aanmeldformulier. 

4 soorten lettertypen en hun imago

Een lettertype zegt iets over je merk en over wie jij bent. Wat wil je uitstralen? Fonts kunnen elegant of stoer zijn, informeel of zakelijk, modern of juist oldskool, en ga zo maar door. Natuurlijk spelen ook andere vormgevingselementen een rol: lettergrootte, regelafstand, ruimte tussen de letters, zinslengte en tekstkleur. 

Welke letter ziet je lezer het liefst, online en op papier? Dit zijn 4 categorieën:

  • Schreeflettertype (zoals Times New Roman)

    Een schreefletter (serif) heeft dunne dwarsstreepjes waar de letter als het ware op rust. Je ogen glijden over de letters. Een serif-lettertype is traditioneel, betrouwbaar, formeel. Deze klassieker is makkelijk leesbaar, vooral op papier. De Volkskrant en De Telegraaf creëren er online een krantachtige look-and-feel mee.

  • Schreefloos lettertype (zoals Arial)

    Een schreefloze letter (sans serif) heeft geen streepjes aan de boven- en onderkant en wordt veel online gebruikt. Een sans serif-font doet informeel en modern aan.

  • Script-lettertype (zoals Vivaldi)

    Script-lettertypen lijken een beetje op klassieke, handgeschreven letters. Ze staan mooi op formele uitnodigingen, maar zijn minder handig voor je doorsnee lopende tekst – want: niet goed leesbaar. Script-fonts zijn sierlijk, formeel, geraffineerd.

  • Decoratief lettertype (zoals Broadway)

    Decoratieve lettertypen onderscheiden zich door hun unieke vorm en creativiteit. Je gebruikt ze vooral voor koppen, want een lopende tekst leest er minder lekker mee weg. Dit soort fonts komt vriendelijk over, informeel, eigenzinnig, grappig of cool.

Een font kiezen

Er zijn heel veel mooie lettertypen. Kies voor je huisstijl 2 of 3 families. Dat betekent dat je die 2 of 3 lettertypen dan ook cursief of vet kunt gebruiken.

  • Check bijvoorbeeld eens Dafont.com

  • Via Google Fonts kun je weblettertypen zien en checken welke er goed matchen

  • Ergens een lettertype gespot en wil je weten welke het is? Ik gebruik altijd WhatTheFont

Hoe een lettertype overkomt

Wat voorbeelden van hoe een tekstkenmerk overkomt op de meeste lezers:

  • Recht -> stabiliteit, eenvoud

  • Italic -> beweging, onderscheidend

  • Light -> vrouwelijk, schoonheid

  • Bold -> krachtig, dominant

  • Aan elkaar geschreven -> eenheid, verbinding


Elk font heeft dus een eigen persoonlijkheid en doel. Welk lettertype past bij jouw manier van communiceren?

Overtuigende teksten laten schrijven

Nóg belangrijker dan de vormgeving is natuurlijk de kwaliteit van je tekst. Wil jij meer bereiken met je website? Laat mij blogs of klantcases voor je schrijven. Vul effe dit kekke formulier in en je hoort snel hoe ik je kan helpen.


 
 

Blog Fonts soorten - Spatiecreatie.jpg
TaalMarije van Wijngaarden