Traffic en omzet zijn leuk, maar deze 5 voordelen van contentmarketing zijn voor jou pas écht boeiend

Meer zichtbaarheid, leads en omzet. Dat riedeltje voordelen van contentmarketing boeit je misschien niet zo veel. Daarom vind je in dit blog 5 échte voordelen voor jou.

 

Als je het hebt over ‘waarom contentmarketing’, kom je al gauw uit op dit rijtje:

1. Je relatie met (potentiële) klanten verbetert

Als je laat zien dat jullie snappen waar potentiële klanten mee zitten en door ze vooruit te helpen, win je het vertrouwen van je lezers. Dat schept ‘n band.

 

2. Je betaalt minder en krijgt meer leads

62% goedkoper én 3 keer zoveel leads als bij oldskool push-marketing? Yep (bron: Demand Metric). Hou maar op met dure opdringerige advertenties. Het mooie van contentmarketing is ook dat de content die je 1 keer maakt nog jaren leads voor jullie blijft binnenhalen.

 

3. Jullie worden de expert in je branche

Door kennis te delen, zet je je bedrijf echt op de kaart als expert (hallo thought leadership). Potentiële klanten denken eerder aan jullie als ze nieuwe tech, software of een training overwegen.

 

4. Jullie zijn beter vindbaar in Google

Met goede content over vragen, twijfels en problemen van je doelgroep scoor je goed bij je potentiële klanten én bij oom Google.

 

5. Je bereikt meer mensen

Wanneer jij blogs, social posts, klantcases, e-books, whitepapers of infographics deelt waar lezers echt iets mee opschieten, delen zij die content weer in hun eigen netwerk (incoming sneeuwbaleffect).

 

Boeiend.

 

Maar dit zijn jouw échte voordelen van contentmarketing

Dat rijtje hierboven kende je vast al. Leuk voor jullie bedrijf, maar wat schiet jij er verder mee op? Behalve dat je misschien een bonus krijgt. 

Nou, hier komen de positieve gevolgen die wél boeiend zijn voor jou.

 

1. Jij houdt je baan

Je wilt niet stressen over of je wel genoeg klanten binnenhaalt om je werk te kunnen blijven doen. Jullie willen met z’n allen gewoon mooie software of opleidingen maken en leveren.

Laat contentmarketing je nou meer websitebezoekers, naamsbekendheid, conversies en leads opleveren. Als dat geen reden is om jou elke maand tot medewerker van de maand te bombarderen, weet ik het ook niet meer.

2. Meer lol in je werk

Net zoals jij het werk van professionals leuker en makkelijker maakt met software of trainingen, maakt contentmarketing jóúw werk veel leuker en makkelijker. Bijvoorbeeld omdat je je handen minder vol hebt aan vragen van klanten, gedoe met advertenties of gezeik van je salescollega’s (zie volgende punt). Kun jij gewoon de dingen doen waar je wel blij van wordt.

 
 

3. Minder gezeik van je salescollega’s

Zeg maar doei tegen geklaag over jouw ‘te hoge marketingbudget’ en de kwaliteit leads. Contentmarketing neemt een heleboel werk van je salesafdeling over, want het levert warme leads op. Geïnteresseerden krijgen dan via je blogs en e-mails namelijk bakken tips en inspiratie voorgeschoteld.

Daardoor gaat het plannen van die gratis softwaredemo of het verkopen van je opleiding opeens veel soepeler. Marketing geeft een voorzetje, sales kopt ‘m in (ik weet niet waar deze metafoor vandaan kwam, want ik ben totaal geen voetbalfan).

4. Meer tijd en energie voor leuke dingen

Door bijvoorbeeld in je blogs, mailings of socials al openbaar allerlei klantvragen te beantwoorden, hoef jij niet meer tig keer hetzelfde uit te leggen. Ook dingen als automatische e-mails of tekstschrijven uitbesteden aan een professional schelen jou veel tijd. Tijd die jij kunt besteden aan offertes versturen of nog beter: aan uit eten gaan, een strandwandeling of een serie bingewatchen met je vrienden Ben en Jerry.

 
 

5. Meer karmapunten

Als jij open en eerlijk bent over je aanbod en met jouw content professionals echt vooruit helpt ben je supergoed bezig. En wie goed doet, goed ontmoet!

 
 

Wel wat beters te doen dan zelf content maken?

Zie jij het wel zitten om leads te verzamelen met blogs, salespages, whitepapers en e-mails, maar laat je het schrijven liever aan iemand anders over? Mail mij om je tekstwensen te bespreken.