Schrijftip: val op in de zoekresultaten met sterke meta descriptions
Als ik het over een meta description of meta’s heb, is het niet erg als je dan eerst hieraan denkt:
Ik groeide op met Telekids dus het begrip ‘meta’ triggert bij mij soms de gedachte aan Pittige Tijden. Maar dat is niet de (enige) reden dat ik meta descriptions zo leuk vind. Je weet wel: die korte tekstjes in de zoekresultaten. Hoe schrijf je ze?
Wat is een meta description?
In de zoekresultaten van Google staat onder de paginatitel en url altijd een korte omschrijving van de pagina. Een paar regels tekst die jou moeten overtuigen op dit resultaat te klikken. Die regels heten de meta description. Je ziet die beschrijving trouwens ook wel verschijnen onder de paginalinks die je deelt op social media. Het leuke is: je kunt dit meta-tekstje achter de schermen van je website zelf invullen!
Een voorbeeld van een zoekresultaat:
De blauwe kop is de meta title, ook wel page title (ook een heel belangrijk onderdeel). Groen is de url. Het grijze tekstje is de meta description. In dit blog klets ik alleen over de meta description.
Bepaalt de meta description hoe hoog je in Google komt?
Nope, de meta description is geen ranking factor (je page title wel). Maar hoeveel mensen er op je zoekresultaat klikken, dát speelt wél mee voor jouw zoekpositie. Google wil mensen vooruit helpen met relevante informatie. Pagina’s met veel kliks schaart Google onder relevant. Dus zorg dat je mensen nieuwsgierig maakt naar de inhoud van de achterliggende pagina.
Hoe lang mag een meta description zijn?
Het aantal tekens van een meta description verandert nogal eens. Ik houd meestal rond de 130-150 tekens aan, inclusief spaties. Voor een goede weergave op mobiel kun je beter tot 120 tekens gebruiken. Je kunt er wel meer invullen, maar dan breekt Google de tekst af en zie je alleen nog puntjes … Soms zet Google nog een datum voor je bericht, dus dan wordt je tekst ook afgebroken. Houd rekening met onverwachte afkappingen: zet je hoofdboodschap in de eerste 120 tekens.
Waar moet een goede meta description aan voldoen?
1. Schrijf actief
Je meta description is een kleine reclametekst, een uitnodiging tot de pagina. Schrijf natuurlijk, actief en wees duidelijk over wat iemand kan verwachten. Wat bied je en waarom moet iemand bij jou zijn? Gebruik niet letterlijk dezelfde zin als in je paginatitel.
Maak je een meta description voor een technische productpagina, dan kan het slim zijn om wat specificaties of prijzen te vermelden. Heb je tig productpagina’s, optimaliseer dan bijvoorbeeld de belangrijkste 10 tot 20.
2. Roep op tot actie
Iemand overtuigen om verder te klikken? Zet altijd een call to action in je meta-omschrijving. Denk aan: lees meer, ontdek, bestel, bekijk, leer hoe, koop, vind, probeer gratis, schrijf je nu in.
3. Noem je belangrijkste zoekwoord
Je las het al: zoekwoorden in je meta description bepalen niet hoe hoog jij in Google verschijnt. Maar de woorden die matchen met iemands zoekvraag, worden wel dikgedrukt weergegeven. Mensen zijn dan eerder geneigd tot klikken: mijn zoekterm staat erin, dus dit zal wel interessant zijn voor mij.
4. Maak een unieke beschrijving
Zorg dat iedere pagina een eigen meta-omschrijving heeft. Dus geen copy-paste-praktijken. Want als er bij meerdere zoekresultaten dezelfde meta description staat, kan de zoeker niet goed kiezen. Kun je echt geen tekst verzinnen, laat de omschrijving dan leeg. Dan verzint Google wel wat voor je op basis van je site-inhoud (meer hierover onderaan).
5. Wees eerlijk over de inhoud van de pagina
De meta-omschrijving moet passen bij de content op je pagina. Misleidende beschrijvingen verhogen je bouncepercentage (percentage sessies op je site waarbij maar één pagina werd geladen, bijvoorbeeld omdat de bezoeker meteen weer vertrok). Je kunt wel gouden bergen gaan beloven, maar je wilt toch dat mensen echt blijven plakken op je website? Wees gewoon eerlijk.
Sterke meta bedacht, maar hoe ziet-ie eruit?
Overtuigende meta description bedacht? Wel zo fijn om te weten of je creatie ook mooi past. Plak je meta bijvoorbeeld in deze online tool Meta Tags en zie hoe-ie eruitziet in Google én social media.
Waar kun je de meta description instellen?
Meta’s zijn HTML-tags die je invoert in je cms. In Wordpress gebruik je daarvoor bijvoorbeeld de tool Yoast. Squarespace heeft z’n eigen aanpasbare SEO-instellingen.
Let op: geen garantie
Heb je zo je best gedaan op een goede meta-omschrijving, toont Google iets heel anders! Tja, dat kan. Dit gebeurt meestal als Google vindt dat de bestaande meta description de zoekvraag van een gebruiker niet goed genoeg beantwoordt. De zoekmachine toont dan zelf een ander stukje tekst van de betreffende pagina.
Blijf vooral zelf checken hoe jouw meta’s eruitzien in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld door in Google te typen site:jouwsite.nl.
2 voorbeelden van goede meta descriptions
‘Motor huren Woerden’ gaf me onderstaand resultaat. Het is dichtbij, de prijs staat erbij, de wegen en plaatsen creëren herkenning: deze partij weet wat ik wil! Zo krijg ik nog meer zin om motor te rijden.
En een andere zoekopdracht met de termen ‘route Nicaragua’ bracht me bij het onderste voorbeeld: waarom zou ik nog verder zoeken? #okdoei
SEO-teksten laten schrijven
Had je hier wat aan? Lees dan ook eens mijn blog over zoekwoorden verwerken in je SEO-tekst.
Als je zelf echt geen zin hebt in teksten schrijven, neem dan contact op met mij. Ik help je graag!