De 4 SEO-pijlers die jouw vindbaarheid bepalen

“Ik wil zoekwoorden in m’n websitetekst, zodat ik op 1 kom in Google.” Hm, zo simpel is het helaas niet. Zoekmachineoptimalisatie gaat om meer dan alleen zoekwoorden. Dus om SEO nog wat ingewikkelder te maken, laat ik je in dit blog schrikken van alle dingen die met jouw online vindbaarheid te maken hebben. Zin in? Dacht ik al. Tijd voor de pijnlijke waarheid.

Want ja, SEO is ingewikkeld. Overal lees je weer wat anders. Dat komt doordat niemand helemaal precies weet hoe Google werkt, behalve de Google-developers met beroepsgeheim die elke dag aan het algoritme sleutelen. Maar gelukkig bestaan er genoeg bewezen SEO-successen én Google geeft enkele aanbevelingen hoe jij je online vindbaarheid kunt boosten.

Wat is SEO en hoe werkt het?

Eerst even een stapje terug.

Zoekmachines hebben maar 1 doel: de zoeker het beste antwoord geven op zijn vraag. Dat antwoord staat ergens op het interweb tussen al die blogs, websiteteksten, video’s, nieuwsberichten, infographics enzovoorts.

Of jouw website op de eerste pagina of zelfs bovenaan in Google eindigt, hangt af van meerdere dingen. Bijvoorbeeld hoe inhoudelijk sterk jouw content is, hoe je site technisch in elkaar zit en hoe populair je bent.

Je kunt je website op die punten verbeteren met als doel hoger in de zoekresultaten te eindigen. Je bent dan dus je website aan het optimaliseren voor zoekmachines. Dit noem je SEO: search engine optimization.

Hoe de zoekmachine uiteindelijk het beste zoekresultaat vist uit al die miljarden pagina’s? In deze video legt Google je in 5 minuten de basis uit (met als voorbeeld een lasagne-recept):

 
 

De 4 pijlers van zoekmachineoptimalisatie

Het verbeteren van je vindbaarheid omvat dus meerdere zaken of pijlers. Hoe goed jij bezig bent op al deze gebieden, bepaalt jouw positie in Google.

Over deze 3 SEO-pijlers is iedereen het eens:

  • Techniek

  • Content

  • Autoriteit

Maar sinds 2021 is ook de gebruikerservaring een belangrijke rankingfactor (bron: searchengineland.com). Google geeft voorrang aan snelle, gebruiksvriendelijke pagina’s. Websites die lekker werken. Waar je graag blijft rondhangen nadat je op het zoekresultaat hebt geklikt.

De gebruikerservaring (user experience) overlapt een beetje met alle pijlers, maar ik vind ‘m zeker de moeite waard om apart te noemen!

Dus hierbij een eervolle vermelding voor SEO-pijler 4:

  • Gebruikerservaring

Oké, komen ze allemaal.

SEO-pijler 1: techniek

Zorg ervoor dat Google jouw content en website kan lezen (crawlen en indexeren). Dat-ie begrijpt hoe jouw website in elkaar zit en wat er te vinden is. Je webdesigner en het systeem achter je website (zoals Squarespace of Wordpress) regelen dit al grotendeels voor je.

Aandachtspunten:

  • Indexeerbaarheid

  • Mobiele versie van je website

  • Paginasnelheid

  • Websitestructuur

  • Interne links

  • URL-structuur

 

SEO-pijler 2: content

Google toont pagina’s die het beste, meest relevante antwoord geven op wat iemand intypt in de zoekbalk. Dus, gaat dat lukken met jouw websitetekst of blog?

Aandachtspunten:

  • Waardevolle content

  • Lekker leesbare teksten

  • Zoekwoorden

  • Metadata (paginatitel, metabeschrijving, alt-tags)

  • Nieuwe content blijven toevoegen

 
Bron: SEO Sherpa
 

SEO-pijler 3: autoriteit

Om tussen de zoekresultaten te eindigen moet jouw content niet alleen passen bij de zoekvraag, maar ook te vertrouwen zijn. Welke en hoeveel websites verwijzen er al naar jouw pagina (backlinks)? Hoe meer goede websites er op jouw content ‘stemmen’, hoe sterker je staat in Google.

Aandachtspunten:

  • Waardevolle content

  • Linkbuilding

  • Boost je bereik via social media

  

SEO-pijler 4: gebruikerservaring

Google geeft je credits als je website gebruiksvriendelijk is. Willen bezoekers graag op jouw website blijven of klikken ze snel terug naar de zoekresultaten voor een beter alternatief?

Aandachtspunten:

  • Waardevolle content

  • Paginasnelheid

  • SSL-certificaat

  • Mobielvriendelijkheid

  • URL-structuur

  • Lay-out

  • Menustructuur

  • Geen enorme pop-ups die de pagina bedekken

  • Duidelijke call to actions

Hulp met je SEO-teksten

Whoohoo, je hebt het einde van dit blog gehaald! Nu snap jij zoekmachineoptimalisatie nog beter. Je weet dus ook dat je website zonder goede content überhaupt niet gevonden wordt. Ik help je graag met websiteteksten en blogs!

En nog effe een leuke video ‘If Google was a guy’: