404-pagina: van error naar euro’s

De frustrerende melding ‘Pagina niet gevonden’ is voor jouw websitebezoekers een reden om weg te klikken. Daar gaat je potentiële omzet! Tijd om die zogenoemde 404-pagina een beetje aan te passen. Ik geef je wat tips en voorbeelden. Dan loods jij die verdwaalde bezoeker alsnog naar je klantenbestand.

Wat is een 404-pagina?

Je hebt ‘m vast zelf weleens onbedoeld bezocht. Je klikte op een link en er verscheen in beeld: ‘404 Error’. Lekker dan!

Die melding is een stukje HTTP-code waarmee de webserver zegt: “Huh? Ik heb m’n best gedaan, maar deze pagina kan ik niet vinden.”

Hoe belandt iemand op een 404-pagina?

Er zijn verschillende oorzaken van een 404-pagina, zoals:

  • De content is verwijderd

  • Een typfout in de URL

  • De server reageert even niet

  • De pagina bestaat nog wel, maar de URL is aangepast en het verkeer wordt niet omgeleid naar die nieuwe URL (vraag je webmaster naar redirects)

 
 

‘Lekker belangrijk zo’n foutmelding’

Denk je: wat kan mij zo’n 404-pagina schelen?

Nou, zo’n doodlopende straat op je website is heel frustrerend voor je bezoeker en wekt geen vertrouwen. ‘Pagina niet gevonden. Zoek het zelf maar uit.’ Op veel 404’s blijft het daarbij.

Je bezoeker klikt dus keihard weg en wordt geen klant. En dát kan jou natuurlijk wel wat schelen.


Meer conversie via je 404-pagina

Helaas is er altijd wel iemand die door een typfout op een verkeerde URL uitkomt. Zorg dus dat die errorpagina je bezoeker niet wegjaagt, maar vasthoudt.

Bedenk wat diegene bij jou komt doen. Laat zien dat zijn ervaring jou iets boeit en dat je hem graag vooruit helpt. Dan vergeeft de bezoeker je de fout (zelfs als het z’n eigen typfout was) en blijft-ie nog even hangen.

 
Watte?

Watte?

 

6 tips voor je behulpzame 404-pagina

Gedoe? Vaak zijn er maar een paar kleine aanpassingen nodig om je bezoeker vanaf de 404-pagina verder te helpen! Regel het zelf via je cms of schakel je webbouwer in. Kleine moeite, groot plezier. 6 tips voor je errorpagina:

  1. Zorg dat de pagina bij je websitedesign en schrijfstijl past

  2. Schrijf liever geen ‘404’, maar gebruik gewonemensentaal

  3. Leg niet te veel nadruk op de fout

  4. Toon een zoekbalk

  5. Plaats links naar de belangrijkste pagina’s en klantenservice op je site

  6. Gebruik mooi beeld en eventueel humor om de aandacht vast te houden

Voorbeelden van 404-pagina’s

Laat je inspireren…

 
Ziggo snapt ‘t.

Ziggo snapt ‘t.

Moz verplaatst de schuld naar bot Roger.

Moz verplaatst de schuld naar bot Roger.

Tijd is geld. Knab helpt je snel op weg.

Tijd is geld. Knab helpt je snel op weg.

Woordgrap in Hema-stijl.

Woordgrap in Hema-stijl.

Deze 404 kán wat behulpzamer, maar leuke woordspeling van Naturalis.

Deze 404 kán wat behulpzamer, maar leuke woordspeling van Naturalis.

 

Hoe ik het zelf doe

Practice what you preach toch? Ook mijn eigen 404-pagina onderging een metamorfose en krijgt steeds een update wanneer ik leer dat het nog beter kan. Eerst stond er niet veel meer op dan ‘Typfout?’ en een button naar de homepage.

Maar ik wil de bezoeker niet de schuld geven. De foutmelding is al irritant genoeg. Dus nu heb ik dit:

 
404-pagina van Spatiecreatie
 

Webteksten laten schrijven

Ook een pakkende 404-pagina nodig? Of andere webteksten? Mail mij om je tekstwensen te bespreken.