8 soorten websitebezoekers (en waar ze blij van worden)

Sommige voeren niks uit, sommige blijven langskomen en sommige rennen keihard weg: je websitebezoekers. De ene bezoeker is de andere niet. Check de 8 soorten websitebezoekers en waar je ze blij mee maakt.

Hoeveel websitebezoekers je elke maand hebt, welke pagina’s populair zijn en hoe lang mensen waar blijven hangen, zie je allemaal in Google Analytics en tools als Hotjar. Maar waarom kwamen die bezoekers überhaupt langs?

Als je de reden weet, gaan de cijfers meer leven. Je kunt je website dan ook beter indelen om aan de verschillende behoeften te voldoen. Want die gasten kijken dus allemaal op een andere manier naar je site en teksten. Dat heeft natuurlijk ook met persoonlijkheidstypen te maken, maar ik focus nu effe op de bezoekreden.

Dus hier komen 8 soorten websitebezoekers en waar ze blij van worden.

1. De surfer

Deze snuffelaar komt toevallig even langs of om antwoord te krijgen op een vraag. Hij is nog niet klaar om iets te kopen, maar is wel nieuwsgierig naar de voordelen van jouw product of dienst. Grijp de aandacht van deze lead!

Dit wil je surfende websitebezoeker:

  • Blogs over je expertise

  • Een overzichtelijke menustructuur

  • Geen vage taal

 
Sandboarding-Spatiecreatie.jpg
 

2. De twijfelaar

Deze terugkomer vindt jou zeker interessant, maar is nog niet helemaal overtuigd. Hij bezoekt je website meerdere keren, bekijkt je diensten en leest je blogs, maar komt niet in actie. Tijd voor dat laatste zetje.

Dit wil je twijfelende websitebezoeker:

  • Reviews, testimonials en case studies

  • Duidelijke taal en overtuigende buttons

  • Een pagina met veelgestelde vragen

3. De prijsvergelijker

Deze shopper weet precies wat hij nodig heeft, maar is nog op zoek naar de beste deal. Hij vergelijkt de voordelen, prijzen en service van jou en je concurrent. Door open te zijn over je prijzen (of richtlijnen te noemen) weet de shopper waar hij aan toe is.

Dit wil je prijsvergelijkende websitebezoeker:

  • Een pagina met je tarieven

  • Reviews en testimonials

  • Een pagina met veelgestelde vragen

 
 

4. De vastberadene

Deze beslisser vindt het tijd voor actie. Hij volgt je al een tijdje en weet zeker dat-ie iets van jou wil kopen of met je wil samenwerken. Staat alles in de steigers om de deal soepeltjes te kunnen sluiten?

Dit wil je vastberaden websitebezoeker:

  • Duidelijkheid over wat hij moet doen

  • Geen gedoe met aanmelden, afrekenen of contact opnemen

  • Pagina’s die laden binnen 3 seconden

 

5. De oude bekende

Deze bezoeker is fan van jou. Hij heeft al eens zaken met jou gedaan en is terug voor meer. Lekker bezig! Er is dus niet heel veel overtuigingswerk meer nodig. Maar vleien en upselling mag natuurlijk altijd.

Dit wil je bekende websitebezoeker:

  • Een overzichtelijke menustructuur

  • Info over diensten die hij nog niet kent

  • Zijn eigen logo tussen jouw tevreden opdrachtgevers

 
 

6. De nieuwe medewerker

Deze geïnteresseerde komt soms langs uit eigen initiatief of wanneer jij ergens een vacature hebt gedeeld. De potentiële nieuwe collega speurt naar bewijs dat dit zijn nieuwe werkplek moet worden. Je werken bij-pagina is zijn go-to.

Dit wil je potentiële collega:

  • Foto’s van je team en werkplek

  • Info over jullie waarden en missie

  • Een link naar jullie blog en social media

 

7. De Google-bot

Deze bezoeker scant jouw website regelmatig en zorgt ervoor dat de informatie in de zoekresultaten van Google verschijnt. Hij checkt bijvoorbeeld je url’s, teksten, afbeeldingen, mobielvriendelijkheid, paginasnelheid en hoe nieuw je content is. Hallo SEO!

Dit wil de Google-bot:

  • Teksten met inhoud

  • Zoekwoorden

  • Een site die lekker werkt op een smartphone

IT-tekstschijver-b2b-Spatiecreatie.jpg

8. De concurrent

Deze nieuwsgierige gast komt een beetje rondneuzen om te zien wat jij beter doet dan hij. Jij hebt zijn site vast ook al bezocht. Wees trots op je bedrijf! Ga zeker geen informatie verstoppen, want dan kunnen behalve je concurrent ook je klanten de info niet meer vinden.

Hiermee imponeer je de concurrent:

  • Lekker leesbare teksten

  • Reviews, testimonials en case studies

  • Een pagina met je tarieven

     

Welke andere websitebezoekers ken jij nog meer?

 

Hulp met je websiteteksten

Geen idee hoe je die bezoekers via je websiteteksten moet aanspreken? Laat mij je helpen. Bel of mail mij om je tekstwensen te bespreken.


 
 

Krijg (af en toe) webtekst-tips in je mail