7 dingen die Tinder je leert over je websiteteksten (+ 21 schrijftips)
Wat heeft een datingapp nou weer te maken met websiteteksten? Nou, meer dan je denkt. Als single swipende copywriter deel ik 7 marketingdingen die je kunt leren van apps als Tinder, Happn en Bumble. En met die lessen kun jij je websiteteksten en marketing verbeteren. Komen ze.
Marketingles 1: ga niet te snel
Laatst had ik een match op Bumble. Tijdens de eerste date gingen we meteen een rode kater uitzoeken en het koopcontract voor ons nieuwe huis tekenen.
Nee, natuurlijk niet. Je neemt eerst effe de tijd om elkaar te leren kennen.
Zo werkt het ook op je website. Je gaat graag een relatie aan met die klant, maar waarschijnlijk is hij of zij nog niet eens klaar om iets te kopen, downloaden of contact op te nemen. Daar zijn eerst flink wat interacties met jouw merk voor nodig. Wil je een langetermijnrelatie (loyale klant) dan moet je een beetje moeite doen.
Tips voor je websiteteksten en marketing:
Marketingles 2: de eerste indruk telt
De Tinder-beslissing of je iemand naar rechts (leuk) of links (laat maar) swipet, kun je in minder dan een seconde maken. Ja, dat mag je gerust oppervlakkig vinden.
Maar zo werkt het ook op je website. In enkele seconden maak je een indruk en beslist je bezoeker of hij blijft. Dus niet pas nadat-ie al je teksten heeft doorgespit. Het oog wil ook wat: met een knappe, overzichtelijke site heb je sneller beet.
Tips voor je websiteteksten:
Toon mooie foto’s
Kies een duidelijke menustructuur
Houd het design logisch (hersenen worden blij van lay-outs die ze al snappen)
Marketingles 3: sterk openen is belangrijk
Met ‘hoi’ als openingszin maak je op mij weinig indruk. Maar ja, sterk openen is best lastig. Zelf haak ik meestal in op de foto’s of profieltekst.
Probeer dat ook voor je webteksten: doe research naar je doelgroep. Als je weet waar je lezers zich mee bezighouden, kun je daarop inhaken. Zo verzeker je de bezoeker ervan dat hij bij jou goed zit.
Tips voor je websiteteksten:
Schrijf een pakkende kop en duidelijk intro
Spreek de taal van je doelgroep
Wees origineel
Marketingles 4: kom to the point
Wekenlang appen is niet (meer) aan mij besteed. Daten is weten.
To the point komen, doe dat ook op je website. Wat wil je dat de lezer nu doet? Zich inschrijven, iets bestellen of een offerte aanvragen? Pas je website en teksten zo aan om dat doel te bereiken.
Tips voor je websiteteksten:
Houd je teksten kort maar krachtig
Plaats buttons met een oproep tot actie
Zorg dat je de contactgegevens te pakken krijgt (denk aan een nieuwsbrieflijst)
Marketingles 5: wees consequent in je communicatie
Heb je dates of gesprekken met meerdere mensen, dan haal je de feiten soms door elkaar. Wat heb ik nou tegen die ene gezegd? Had ik dit al eens gevraagd? Kan ik deze grap wel maken?
Wat je websiteteksten betreft: kies één tone of voice en aanspreekvorm en ga niet afwisselen. Dat is verwarrend voor je lezer.
Tips voor je websiteteksten:
Kies u of je en blijf daarbij
Schrijf overal in dezelfde stijl
Val niet te veel in herhaling
Marketingles 6: een beetje flirten mag
Op datingapps krijg je sowieso veel geflirt, flauwe woordgrappen en toespelingen naar je hoofd. Meestal kan ik er wel om lachen.
Nou zeg ik zeker niet dat je op je website grappen moet gaan maken. Maar flirten mag. Laat doorschemeren wat jij voor mensen kunt betekenen. Strooi met aandacht en een voorproefje van je kennis. Voor the real deal moeten ze toch echt betalen of een date met jou plannen.
Tips voor je websiteteksten:
Focus op de lezer in plaats van op jezelf
Maak je doelgroep nieuwsgierig
Deel kennis in blogs, e-mails of een e-book
Marketingles 7: liegen is een no-go
Goddelijke matches die in het echt toch wat minder perfect blijken? Zelf ben ik gelukkig best goed in het herkennen van bedriegers (mede dankzij de geweldige MTV-show Catfish). Wat dat betreft is online daten net Marktplaats: is het te mooi om waar te zijn, dan is dat het meestal ook.
Maar terug naar jouw webteksten: ga niet liegen. Daarmee verpest je de hele ervaring van je prospect, want de waarheid komt altijd aan het licht. Slecht voor je imago en business!
Tips voor je websiteteksten:
Wees eerlijk
Onderbouw je standpunten
Toon succesverhalen en reviews van blije klanten
Ik ben jouw copywritermatch
Kom je er niet uit met je webteksten? Mail me om je tekstwensen te bespreken.