Are you tokking to me? Een tip voor kiplekkere content
Aansprekende, relevante en nuttige teksten leveren jou veel op. Je gaat opvallen als expert in de markt, mensen krijgen interesse in je aanbod, ze blijven je website bezoeken en kopen uiteindelijk iets van je. Maar daar heb je dus wel kiplekkere content voor nodig. En om tot die sterke inhoud te komen moet je vooral 1 ding echt doen.
Ik gooi ‘m d’r maar meteen in: je moet bedenken wie je lezer is.
Als je wat wilt bereiken met je online content is het cruciaal dat je weet tegen wie je het hebt en waar zij over piekeren. Dan pas kun je teksten schrijven waar die doelgroep iets aan heeft. En nee, ‘iedereen’ is geen doelgroep. Want als je iedereen aanspreekt, voelt juist niemand zich aangesproken.
Wil jij stoppen met hagel schieten? Lees dan even verder.
Bedenk wie je ideale klant is
Jouw product of dienst is namelijk bedoeld voor een bepaald soort mens of bedrijf met een eigen informatiebehoefte. Informatie die jij dus voor ze op papier kunt zetten en waar je ze mee vooruit helpt. En daar past ook een specifieke schrijfstijl bij. Een stijl die precies die mensen aantrekt waar jij mee wilt samenwerken. Of waar jij iets aan wilt verkopen.
Heb je geen idee tegen wie je het hebt, dan worden je teksten vaag en algemeen. Je verhaal slaat niet aan en dat kost je alleen maar tijd en marketingbudget.
Dus: voor wie doe jij wat je doet?
Denk hier even over na, voordat je aan je online content begint:
Waar ben jij ontzettend goed in?
Wie zou er heel wat opschieten met jouw vaardigheden, product of dienst?
Waar ligt die doelgroep ‘s nachts van wakker?
Wat voor oplossingen heb jij die piekeraars te bieden?
Met welk soort content is jouw klant geholpen?
Hoe bereik je die doelgroep? (via de bladen, social media, Google etc.)
Extra tip voor het finetunen van je doelgroep
Het wordt nóg makkelijker schrijven als je een specifiek persoon in gedachten neemt. Een persona. En dan bedoel ik niet ‘de man’.
Een persona is een profielschets van je ideale klant. Denk aan kenmerken als: geslacht, leeftijd, functie, soort bedrijf, opleidingsniveau, hobby’s, woonplaats, gezinssituatie, karakter, doelen en irritaties. Daardoor wordt de ideale klant een echt iemand. Henk uit Hank bijvoorbeeld.
Op basis van zo’n schets kun je dan nagaan: wat is er nodig voordat Henk iets van mij koopt? En hoe bereik ik Henk? Bij alle content die je vervolgens maakt, denk je: zou Henk dit boeiend vinden?
Als je meer in business-to-business zit kun je in plaats van een persoon een ideaal type bedrijf in gedachten nemen. Waar lopen zij tegenaan en hoe kun jij het bedrijf helpen groeien?
Jij hebt waar je doelgroep op zit te wachten
Dat laatste is dus heel belangrijk: welke vragen heeft je klant en hoe kun jij ze verder helpen? Jij schrijft vervolgens op wat die klant wil lezen, niet alleen wat jij zelf wilt vertellen.
Klinkt als een eitje, maar dat vergt even een vertaalslag. Want ja je bent geweldig, maar wat heeft iemand eraan? Hoeveel leuker en makkelijker gaat iemands leven worden van jouw aanbod?
Voorbeelden van dat ‘denken in voordelen’:
Iemand wil geen training timemanagement kopen, hij wil dat z’n collega’s meer kunnen doen in minder tijd.
Iemand wil geen securitysoftware aanschaffen, hij wil imagoschade na een datalek voorkomen.
Iemand wil geen blogs laten schrijven, hij wil gezien worden als expert in z’n markt.
Hiermee creëer je herkenning en daar worden je teksten persoonlijker én overtuigender van. Kaching!
Nieuwe doelgroep van Spatiecreatie
Ik zit nou wel op te scheppen over persona’s en je ideale klant, maar zelf was ik de afgelopen 3 jaar ook met hagel aan het schieten. Er zijn gewoon zo veel interessante onderwerpen! Maar in 2021 wil ik meer focus, me onderscheiden, kleur bekennen en m’n schrijfbusiness die kant op duwen.
Want voor webteksten over beauty, kinderen of ‘in je kracht staan’ moet je niet bij mij zijn, maar waarvoor dan wel? Waar is behoefte aan en waar heb ik lol in en ervaring mee?
Nou, ik heb die focus gevonden. Voortaan ondersteun ik marcommers die b2b-teksten nodig hebben over:
► Opleiden (in het bedrijfsleven, EdTech)
► Hospitality (horeca, reizen, gastvrijheid, schoonmaak)
► IT voor niet-IT’ers (privacy, security, SaaS, IoT, AI, cloud computing)
Voelt voor mij als een schot in de roos. Zin in deze nieuwe richting!
B2b-teksten laten schrijven
Heb jij die doelgroep wel in beeld, maar lijd je aan een contenttekort? Wees er als de kippen bij: mail of bel me voor sterke b2b-teksten!