Hoe je jouw online geloofwaardigheid om zeep helpt
Een beetje marketingafdeling steekt aardig wat geld in de bedrijfswebsite. Met de bedoeling dat-ie ook genoeg geld gaat opbrengen. Maar wist je dat onbenullige spelfouten roet in het eten kunnen gooien?
De eerste indruk telt. En met spelvouten wordt dat een slechte indruk.
Taalfouten komen namelijk slordig over. Ze maken een tekst minder overtuigend en de schrijver minder betrouwbaar en deskundig. Die fouten beschadigen dus het imago van een merk!
Zelfs internetcriminelen weten het
Ga maar eens na: je hebt vast ooit een nepmail ontvangen van je zogenaamde bank. Je viste zo’n phishing-mail er zo tussenuit, mede dankzij het rare taalgebruik of de spelfouten. Onprofessioneel en daarmee ongeloofwaardig.
Inmiddels snappen die internetcriminelen dat foutloze teksten geloofwaardiger overkomen, en zijn de valse e-mails veel lastiger te herkennen.
Niet te vertrouwen
Door spelfouten krijgen lezers minder vertrouwen in de zaak. Ze hebben minder zin om met diegene in zee te gaan. Want wat er (behalve ‘wat eten we vandaag?’) in hun koppies omgaat:
als jij zo slordig bent met taal, hoe goed ben je dan in je werk?
Het antwoord: ook slordig. Dus ze klikken weg en kijken verder op de site van de concurrent.
En dát ze meteen wegklikken is ook nog eens slecht voor de reputatie van die website en de positie in Google. Google denkt dan: blijkbaar is deze website niet geweldig, ik zet ‘m wel wat lager op de lijst.
Alleen nare mensen letten op spelfouten?
Ik hoor je denken: hoe erg is een spelfout nou helemaal, zeikerd?
Er verscheen zelfs ooit een onderzoek met de claim dat je een onaangenaam persoon bent als je graag fouten van anderen verbetert. Maar daar is helemaal geen bewijs voor (dat checkte Nu.nl).
Ik ga er zelf niemand hardop op aanspreken, maar ik verbeter wel graag spelfouten. Past ook wel bij m’n vak natuurlijk.
Ik deed zelf ook ooit onderzoek naar het effect van spelfouten.
Ik schreef ooit een scriptie over spelfouten
Die scriptie heette: Het vermogen van de spelfoudt. Een experimenteel onderzoek naar de invloed van spelfouten in sollicitatiebrieven en sponsorbrieven op de tekstwaardering, overtuigingskracht en het imago van de zender.
Het draaide in dit onderzoek om een ten onrechte weggelaten –t bij de stam van een werkwoord in de derde persoon enkelvoud. Dus ‘hij vind’ in plaats van ‘hij vindt’ en ‘het word’ in plaats van ‘het wordt’.
Ingewikkeld verhaal verder. Maar uit het onderzoek bleek: spelfouten hebben een negatieve invloed op de tekstwaardering, overtuigingskracht en het imago van de schrijver.
Lekker achterwege laten dus, die spelfouten op je website.
Spelfouten leiden af
De kritische lezer zal zeggen: jouw scriptie ging over fouten in papieren brieven. Niet om fouten op websites. En dat klopt. Maar ik ga geen nieuw onderzoek doen. Ik heb statistiekprogramma SPSS met veel liefde achter me gelaten (zie ook bovenstaande foto).
Maar het komt gewoon hierop neer: spelfouten leiden af. Af van jouw merk, jouw boodschap. Af van die oproep tot actie op je salespagina. En dat wil je niet.
Wat doe je dan?
Spelfouten, hoe voorkom je ze?
Oké, jij wilt die spelfouten voorkomen. De rode kringeltjes in Word zeggen niet alles, dus blijf zelf nadenken. In dit blog staan 10 handige taalsites die ik zelf altijd raadpleeg tijdens het schrijven.
Vierkante ogen? Print je tekst desnoods uit. Of bekijk ‘m morgen nog een keer. Lees ‘m hardop na. Andere optie: laat je teksten nalezen door iemand anders. Nog beter: laat ze foutloos schrijven door een professional.
Foutloze teksten op bestelling
Zeker weten dat er foutloze teksten op je website staan? Een professioneel taalgekkie (hoi!) kan met liefde je teksten controleren. Of laat nieuwe teksten schrijven. Mail me je wensen!