Kan SEO je niks verrotten? Doe dan in ieder geval dit
Ja zoekmachineoptimalisatie hoort bij online marketing, maar je tijd besteden aan zoekwoordenverstoppertje, algoritmen en technisch geneuzel haalt veel creativiteit uit je content. Daar wordt niemand blij van. Ben jij SEO-moe? Doe dan in ieder geval de dingen in dit blog. Dan werk je stiekem toch aan je online zichtbaarheid. Uiteindelijk resultaat: meer klanten.
1. Schrijf voor je doelgroep
Dus jij wilt niet schrijven voor SEO? Schrijf dan voor je doelgroep. Dat is namelijk het hele eiereneten van goede webteksten schrijven: weten tegen wie je het hebt en aan welke informatie zij behoefte hebben. Welke lezersvragen kun je beantwoorden? Met welke content help jij je potentiële klant vooruit? Die waarde is de sleutel tot jouw contentsucces.
Bovendien zijn die lezersvragen ook de dingen die je klant intypt in Google. Dus ook al laat jij SEO links liggen, door op de informatiebehoefte te focussen bereik je de klant vanzelf. In dit blog vind je wat tips om klantgericht te schrijven.
2. Kies een onweerstaanbare titel
Met een goede kop trigger je iemand om op jou te klikken en trek je dus een bezoeker naar je site. Je potentiële lezer wordt al overspoeld door e-mails, social posts, blogs, nieuwsberichten, video’s, podcasts en meer, dus waarom is jouw content de moeite waard?
Oké, maar wat is dan een goede titel? Nou, cijfers, statistieken, krachttermen en emotie doen het bijvoorbeeld goed. Maak er in ieder geval geen clickbait van (a.k.a. loze belofte doen). Welke koppen het beste voor jouw doelgroep werken, zul je moeten testen. Ter inspiratie staan in dit blog 10 pakkende titels die iedereen aanklikt.
3. Houd de boel overzichtelijk
Mensen lezen niet, ze scannen. Als jij zorgt dat je webtekst overzichtelijk en makkelijk verteerbaar is opgebouwd, scoor je punten bij online lezers én Google. Zij snappen dan allebei beter en sneller waar jouw pagina over gaat.
Wat helpt voor meer overzicht? Breek je tekst op in alinea’s, plaats tussenkoppen, opsommingstekens en gooi er af en toe een afbeelding tussendoor. In dit blog deel ik 10 onderdelen van een overzichtelijke webtekst.
4. Voeg altijd een call-to-action toe
We focussen in marketingland vaak op zoveel mogelijk verkeer via SEO. Maar weet je: 1 toevallig gelande bezoeker kan al genoeg zijn! Zolang je maar je best doet om ‘m te converteren naar een lead.
Zet dus altijd een call-to-action op je pagina. In, tussen of onderaan je blogtekst bijvoorbeeld. Wat wil je dat iemand doet na het lezen van je blog? Contact opnemen, iets kopen, downloaden, zich inschrijven? Zeg het met een button en/of hyperlink en sleur die bezoeker naar je klantenbestand.
5. Maak geen spelfouten
De eerste indruk teld. En met spelvoudten word dat een slechte indruk. Dat kost je klanten. Taalfouten maken een tekst namelijk minder overtuigend en de schrijver minder betrouwbaar en deskundig (schreef ik ooit een scriptie over). Als iemand zo slordig is met taal, hoe goed is hij dan in z’n werk?
Je doelgroep houdt van foutloze online content, dus doe een tekstcheck. Als je even vastloopt slepen mijn 10 favoriete taalsites je er doorheen.
6. Promoot je content
Zitten zweten op een blog, sales page, whitepaper of klantcase? Wel zo leuk als mensen ‘m zien. Deel je content daarom op social media en in je nieuwsbrief, of in een mail naar je collega’s, een journalist of webmaster van een relevante website.
Als er vanaf meerdere kanten naar jouw content verwezen wordt, sta je automatisch sterker in Google. Want als zoveel mensen je pagina bezoeken, zal er wel iets goeds op staan. Google-punten voor jou!
SEO zelluf doen
Wil je toch met SEO-teksten en zoekwoorden aan de slag? Dan heb je wat aan m’n andere blogs:
Schakel een tekstschrijver in
Kom je er niet uit met je webteksten? Bel of mail mij.