Meer conversie op je b2b-website? Boost je geloofwaardigheid op deze 12 manieren
Ik hoef je niet te vertellen hoe belangrijk een goede website is voor je b2b-dienstverlening. Maar wat straalt die van jullie uit? Komt de boel wel betrouwbaar genoeg over om bezoekers over de drempel te sleuren? Daarvoor bestaan tig tips. Van lettertype Comic Sans vermijden tot een SSL-certificaat en logo’s van de media showen waarin jullie bedrijf verscheen. Maar hey, ik ben tekstschrijver. Dus in dit blog vind je 12 handige tekst-tips voor je geloofwaardigheid en conversie.
Waarom zou je überhaupt aandacht besteden aan de geloofwaardigheid van je bedrijfswebsite? Nou, iemand die jouw organisatie niet kent en op je website belandt, zal jouw boodschap niet meteen vertrouwen. I.C. Alblas verwoordt het mooi in de scriptie ‘Gaan commercie en betrouwbaarheid samen?’:
“Bij traditionele mond-tot-mondreclame weet je vaak uit ervaring of je de bron kunt vertrouwen. Bij online informatie, ook wel electronic word of mouth, zijn meer indirecte methoden nodig om vast te stellen of je de zender kunt geloven of niet (Lis 2013).”
Je bezoeker screent jou
Om jouw betrouwbaarheid te checken, gaat je nieuwe websitebezoeker daarom bewust en onbewust je site analyseren:
Is dit een expert?
Wat kan dit bedrijf allemaal?
Wie zijn hun klanten?
Is het waar wat hier staat?
Kan ik dit bedrijf vertrouwen?
Jouw geloofwaardigheid hangt dus af van de waarneming van je websitebezoeker. Goed nieuws: jij hebt invloed op die waarneming.
12 tips voor je geloofwaardigheid (en meer conversie op je website)
Deze teksten en acties boosten jouw online geloofwaardigheid!
1. Blogs
Zakelijk bloggen werkt als een trein voor je online vindbaarheid en reputatie. Door kennis en waarde te delen, zet je jezelf namelijk op de kaart als expert.
Deel je ook af en toe een kijkje achter de schermen dan kom je bovendien echter over. Opbrengst: het vertrouwen van je lezers.
2. Klantcases
Voorbeelden van tevreden opdrachtgevers versterken jouw gunfactor. Wat was hun probleem, jouw oplossing en het resultaat? Als je die info in een klantcase giet, heeft dat deze effecten:
Je laat zien wat je kunt
Potentiële klant: “Ik wist niet dat ze dat doen.”Je toont dat anderen al voor jou kozen
Potentiële klant: “Als zij blij zijn, zal het wel goed zitten.”Je creëert herkenning
Potentiële klant: “Hey dat bedrijf ken ik en dat probleem heb ik ook.”
Je maakt de case study extra overtuigend met wat klantquotes, harde cijfers en een profielfoto.
3. Reviews
Deze ligt in lijn met de klantcases. Tevreden opdrachtgevers over jou laten vertellen is gewoon veel geloofwaardiger dan zelf roepen hoe goed je bent. Zelf vraag ik klanten via mail om een review op Google Reviews en die plaats ik daarna op m’n website.
Je kunt voor de reviews ook een externe reviewwebsite gebruiken, zoals The Feedback Company, Klantenvertellen of Trustpilot. Die komen nóg geloofwaardiger over dan alleen maar positieve reviews op je eigen website (te rooskleurig = verdacht).
4. FAQ-pagina
Overweeg op je website een pagina veelgestelde vragen. Hier kun je uitweiden over je product of dienst én inhaken op twijfels van je bezoeker. Laat zien dat je de mogelijke bezwaren kent en ontkracht ze in je websiteteksten. Wel zo eerlijk en hulpvaardig.
5. Tarieven
Voordelen van je product of dienst benoemd? Wees dan daarna ook open over hoeveel iets kost. Ook al bied je maatwerk, geef dan minimaal een indicatie. Ben je duurder dan gemiddeld, leg dan uit waarom. Zo filter je de shoppende bezoekers en echt geïnteresseerden én verlaag je de drempel om contact op te nemen of een offerte aan te vragen.
6. Unieke content
Schrijf altijd je eigen teksten (of laat ze schrijven). Je bent bijzonder en slim genoeg om je eigen verhaal te delen. Bovendien snuffelt jouw potentiële klant ook rond bij je concurrenten. Als jij daar teksten van jat, heeft die lezer dat echt wel door. Je laten inspireren mag natuurlijk, maar doe het daarna zelf gewoon een tikkie beter. Goed voor je karma en geloofwaardigheid.
7. Namen en rugnummers
Je websitebezoekers zijn nieuwsgierig en willen weten met wie ze misschien zaken gaan doen. Laat dat zien! Met een sterke Over ons-pagina met teamfoto’s scoor je punten.
Zet ook bij ieder blog de naam, functie, foto en korte bio van de schrijver. Was het je sales-collega? Iemand van marketing? Voeg eventueel een link toe naar iemands LinkedIn-profiel. Jullie hebben niks te verbergen.
8. Schrijf alsof je een echt mens bent
Als mensen iets niet begrijpen, vertrouwen ze het niet. Schrijf daarom eens wat meer zoals je praat. Niet alsof je de tekst rechtstreeks uit een slechte AI-bot hebt getrokken (al worden die AI-teksten de laatste tijd steeds beter, maar ik dwaal af).
Skip het jargon en geef een persoonlijke draai aan je content. Alsof je een echt mens bent. Want mensen doen zaken met mensen.
9. Houd je info actueel
Een artikel met onderzoekscijfers uit 2010, een blog over de inzet van Hyves? Niemand gaat in zee met een achterhaald bedrijf. Zorg dus dat de informatie op je website up-to-date is.
Publiceer regelmatig een nieuw blog, whitepaper, nieuwe dienst of case study. En zorg dat alle links, widgets en mailflows nog goed werken (maar da’s een technische tip, terug naar de tekst-tips).
10. Kom met bewijs
Bezoekers geloven je sneller wanneer je met bewijsmateriaal komt. Deel in je websiteteksten argumenten, link naar externe bronnen of voeg bijvoorbeeld je eigen statistieken toe. En won je misschien een award of draag je een keurmerk? Ook de eerdergenoemde klantcases en reviews bewijzen jouw kwaliteit!
11. Doseer je portie sales
Dring jezelf niet op, want daarmee jaag je mensen weg. Ik ben zelf bijvoorbeeld allergisch voor supercommerciële borstklopperige teksten (geloof ik niks van) en irritante pop-ups met een niet-relevant aanbod (laat me met rust).
Natuurlijk ben je uit op omzet, maar een b2b-beslissing gaat niet over één nacht ijs. Doe gewoon een beetje moeite: deel handige, waardevolle content en push niet te veel.
12. Voorkom fouten
Feitelijke fouten en spelfouten kunnen gebeuren natuurlijk, maar ze maken je wel minder overtuigend, betrouwbaar en deskundig. Dat wil je niet.
Check daarom je bronnen. Dat er op 2 sites hetzelfde staat, betekent niet meteen dat iets waar is. Want misschien hebben ze elkaar gewoon nagepraat. En wat die spelfouten betreft: sla er eens een woordenlijst op na (check hier mijn 10 favoriete taalsites).
Behoefte aan meer geloofwaardigheidstips?
Tijdens het schrijven van dit blog vond ik deze bronnen heel waardevol:
11 ways to use social proof to increase your conversions van Optinmonster
Website credibility checklist: 70+ checks van web consultant Gill Andrews
Website credibility: a 39 point checklist van marketingopleider CXL
Gaan commercie en betrouwbaarheid samen?, scriptie van I.C. Alblas
Huur een geloofwaardige freelance tekstschrijver
Kom je er niet uit met je b2b-websiteteksten of -blogs? Bel of mail mij om je tekstwensen te bespreken.