Zakelijk bloggen: 28 ideeën voor je volgende blogpost
Jij snapt je potentiële klanten en weet wat ze willen. En laat jij nou net de informatie hebben waar zij op zitten te wachten. Tijd voor een blog! Maar in wat voor jasje steek je die kennis en inspiratie? Ik geef je 28 ideeën voor je volgende zakelijke blog.
Waar ga ik nú weer over schrijven? En hoe pak ik het leuk in? Zelfs als professioneel taalgekkie schud ik de blogs niet 1, 2, 3 uit m’n mouw. Zoveel leuks, zoveel mogelijkheden, keuzestress. Ik research wat af en laat me inspireren door alles wat werkt.
Wel zo leuk als anderen ook iets aan mijn research hebben. En met anderen bedoel ik marketingmensen zoals jij.
Format voor je zakelijke blog
Zelf deel ik veel blogs met praktische tips, omdat ik b2b-marketeers graag help met tekstschrijven. En ik houd gewoon van duidelijkheid en aanpakken. Maar er zijn nog zoveel méér blogideeën.
Ga jij mensen inspireren, informeren, amuseren, ze iets leren? Wissel onderstaande formats lekker af (note to self) en claim die expertstatus.
Oké, komen ze.
28 blogideeën
Geen zin om alles te checken? Klik op een categorie en je springt ernaartoe (maar dan moet je daarna wel weer zelf naar boven scrollen, your choice).
Categorie ‘keuzehulp’
Categorie ‘lekker handig’
Categorie ‘harde feiten’
Categorie ‘voor de leuk’
Categorie ‘gluren bij de buren’
Categorie 'keuzehulp'
- Case study
Beschrijf een opdracht of proces tot in detail. Goede voorbeelden inspireren je lezer om voor jou te kiezen. - Vergelijk X en Y
Of het nou om producten of diensten gaat: maak een vergelijking tussen X en Y. - Prijzen
Durf uit te leggen hoeveel jouw product of dienst kost en waarom. Iedereen wil dit weten. - Productreview
Beschrijf je ervaring met een populair product of nieuwe software binnen jouw niche. - Verwachtingen
Benoem eerlijk wat iemand kan verwachten wanneer ie met jou gaat samenwerken (dus ook evt. problemen/risico's + oplossingen). - Lijst met concurrenten
Wat zijn de beste opties in jouw branche (je concurrenten ja)? Zet je eigen bedrijf NIET in deze lijst. Je lezer waardeert die openheid.
Categorie 'lekker handig'
- Veelgestelde vraag
Een handig blogidee: beantwoord een vraag die klanten je vaak stellen. Of een vraag die je nu nooit krijgt maar die mensen wel zouden moeten stellen. Ik leg bijvoorbeeld vaak uit hoe SEO in elkaar zit en schreef daar dit blog over. - How-to
Leg uit hoe je iets doet en toon zo je expertise. Mijn voorbeeld: zo schrijf je een klantvriendelijke out-of-office-tekst. - Meestgebruikte tools
Deel welke tools jouw werk of dat van je klant makkelijker maken. Ik zette bijvoorbeeld 10 gratis tools voor je zoekwoordenonderzoek op een rij. - Bronnen
In plaats van tools kun je ook een lijst handige boeken, blogs (van jezelf of een ander), experts, video's of podcasts delen. - Checklist
Afvinken vinden veel mensen fijn. Giet je content waar mogelijk eens in een behapbare checklist-vorm. Check mijn voorbeeld over 20 aandachtspunten voor je webteksten. - Probleem + oplossing
Beschrijf een probleem van je doelgroep en geef jouw oplossing. - Veelgemaakte fouten
Wat moet je potentiële klant vooral niet doen? Waarschuw voor veelgemaakte fouten en geef tips om ze te voorkomen.
Categorie 'harde feiten'
- Mythe
Ontkracht populaire mythes of leugens in je branche. Ik deed het zo: 9 grote leugens over webteksten. - Nieuws uit het vak
Deel het laatste nieuws en wat het voor invloed heeft op je lezer. - Wist je dat
Maak een lijst met dingen die je lezer waarschijnlijk niet weet over jouw branche of vak. Wist jij bijvoorbeeld dat een slider op je homepage een no-go is? Een slider is irritant en niemand klikt erop. Laat je anders effe overtuigen door deze site: Should I use a carousel? - Harde cijfers
Deel belangrijke statistieken uit je branche. - Enquête
Maak zelf een goede online enquête en deel de onderzoeksresultaten. - Trends
Jij leeft niet onder een steen. Laat dat zien: bespreek een of meerdere trends en de impact daarvan op jouw vak.
Categorie 'voor de leuk'
- Geinige afbeeldingen
Laat je lezer lachen met een relevante cartoon, video of meme. Ik mix deze dingen zelf door al m’n blogs en deel ze in m’n maandelijkse Spatiesensatie, maar je kunt er ook 1 blog mee vol zetten. Zoals ik hier deed. - Discussie
Heb jij een afwijkende mening over een trend of thema? Deel ‘m (maar ga niemand bashen).
Categorie 'gluren bij de buren'
- Behind the scenes
Je doelgroep is nieuwsgierig. Geef je bedrijf een gezicht met foto’s van achter de schermen of verhalen over het team. Ik deelde bijvoorbeeld het verhaal achter Spatiecreatie. - Bedrijfsproces
Wat doe je nou precies? Maak een serie blogs over het proces dat je klant doorloopt. - Nieuwtje van de zaak
Deel het laatste interne nieuws (erkenningen, nieuwe collega’s, samenwerkingen). Houd wel altijd de lezer in je achterhoofd: waarom is dit nieuws interessant? - Missie
Deel de bedrijfsmissie. Waarom doen jullie dit werk? - Wat er goed ging
Blik terug op een periode en deel je successen. - Interview
Hoe doen anderen het? Interview een professional uit je branche. - Event
Beschrijf een evenement dat je bezocht of misschien wel zelf organiseerde.
Zakelijk bloggen uitbesteden
Leuk en aardig allemaal, maar heb je zelf geen tijd om die zakelijke blogs te schrijven? Laat mij het voor je doen en zet je eigen naam of die van je collega eronder. Als je zelf nog geen onderwerp hebt, denk ik graag met je mee. Daarna trek ik wat info uit jou of een collega en doe ik m’n eigen research. Resultaat: een kant-en-klaar blog in je mailbox waar jij, je doelgroep en Google blij van worden.
Dus: ook zin in goeie content om te delen via je website, social media en e-mail? Blogs waar je websitebezoekers voor terugkomen of misschien uiteindelijk wel klant door worden? Mail me om te overleggen!